Niški tramvaj, jedan od najznačajnijih sistema javnog prevoza u istoriji grada, zvanično je pušten u rad 16. novembra 1930. godine. Pre nego što je tramvaj uveden, stanovnici Niša koristili su različita prevozna sredstva, uključujući rabadžijska kola, fijakere i autotramvaj sa samo 14 sedišta.
Sam projekat tramvajske mreže bio je moguć zahvaljujući ratnim reparacijama iz Prvog svetskog rata, a sredstva u iznosu od 21.274.928 dinara obezbeđena su iz Nemačke, dok su tramvaji stigli 1922 godine iz Berlina.
Tramvaj je saobraćao na liniji dugoj 12 kilometara, spajajući železničku stanicu sa Niškom Banjom. Na trasi se nalazilo 13 stanica, pri čemu su bile dvokolosečne i omogućavale ukrštanje tramvaja.
Cena karata zavisila je od razdaljine:
- 1 dinar od železničke stanice do Trga kralja Milana,
- 2 dinara do Ćele Kule,
- 5 dinara do Niške Banje.
Tokom 28 godina rada, tramvaj je prevezao više od 7,5 miliona putnika. Međutim, zbog problema sa infrastrukturom i sve veće popularnosti autobuskog prevoza, tramvaj je ukinut 10. avgusta 1958. godine.
Sudbina niških tramvaja
Nakon ukidanja tramvajskog sistema, niški tramvaji nisu uništeni već su pretvoreni u vikendice u Niškoj Banji. Nažalost, 2007. godine opštinske vlasti su odlučile da uklone ove objekte, ostavljajući samo jedan preostali tramvaj, koji danas čeka restauraciju.
Uprkos tome, niški tramvaj ostao je upamćen kao važan deo urbanog prevoza. Dve autobuske linije danas prate nekadašnju tramvajsku rutu: Ledena stena – Ćele Kula i železnička stanica – Niška Banja.
@portalradionis Uz pomoć veštačke inteligencije udahnuli smo život fotografijama niškog tramvaja
Zaključak
Niški tramvaj bio je simbol urbanog razvoja grada, povezujući ključne tačke i olakšavajući svakodnevni život građanima. Iako je ukinut 1958. godine, sećanje na njega i dalje živi kroz priče starijih generacija i inicijative za njegov povratak. Ukoliko gradske vlasti budu ozbiljno razmatrale ekološke i saobraćajne benefite, možda će niški tramvaj ponovo postati deo javnog prevoza i oživeti duh starog Niša